Zakątek Małych Odkrywców Montessori

Strona poświęcona pedagogice Marii Montessori i wszechstronnemu rozwojowi dziecka oraz wspierająca rodziców w wychowaniu.


Czerwiec 21, 2020

Polaryzacja uwagi kluczem do koncentracji dziecka

Podczas gdy dzieckiem przed ukończeniem trzeciego roku życia kieruje nieświadome działanie absorbującego ducha, to po tym okresie następuje zwrot ku świadomemu zdobywaniu otoczenia i pojawia się faza twórczego udoskonalania oraz polaryzacji uwagi.

Jest to etap świadomego zdobywania wiedzy i poznawania samego siebie. Na ten etap Montessori kładła szczególny nacisk obmyślając pomoce pedagogiczne i przygotowując sytuacje do działań zgodnych z rytmem rozwojowym, związanych z procesem udoskonalania i uświadamiania sobie własnych możliwości. Przykładem mogą być pomoce do ćwiczeń zmysłów dostosowane zarówno do sprawności sensomotorycznej dziecka jak i potrzeb rozróżniania, porządkowania, klasyfikowania. Dają one możliwość świadomego odwołania się do swoich predyspozycji. W tej fazie zasadnicze znaczenie dla całego rozwoju osobowości ma uwrażliwienie na porządek, bo pozwala pojąć zasady ładu języka, społeczności, przedmiotów i postępowania. Porządek zewnętrzny ułatwia nabywanie takiegoż we własnym wnętrzu, dlatego konieczne staje się odpowiednio zorganizowane otoczenie. Otoczenie ma na celu ułatwienie zdobycia umiejętności koncentracji, a co za tym idzie polaryzacji uwagi.

Czym jest zatem POLARYZACJA UWAGI ?

Puzzle anatomiczne-polaryzacja uwagi

Puzzle anatomiczne-polaryzacja uwagi

Polaryzacja uwagi to zjawisko głębokiego i długotrwałego zainteresowania jednym przedmiotem lub czynnością. Może ona spowodować wewnętrzną przemianę, kreować świat dziecka i porządkować jego ruchy, dziecko staje się spokojniejsze i inteligentniejsze. Jest to moment, w którym ustalają się pewne cechy na przykład cierpliwość, wytrwałość. Polaryzacja uwagi skłania dziecko do wnikliwej i wielokrotnie powtarzanej czynności. Powstaje w wyniku wolnych i dojrzałych decyzji, nie można jej dowolnie wymusić, wywołać ani wytworzyć. Koncentracja jest kluczem do zrozumienia pedagogiki Marii Montessori. Uważała, że koncentracja jest niezbędną umiejętnością życiową   i stanowi punkt wyjścia dla procesów uczenia się. Podkreślała, że polaryzacja uwagi występuje tylko wtedy, gdy w procesie wychowania uwzględnione są potrzeby dziecka, gdy wykorzystuje się okresy szczególnej wrażliwości oraz gdy dziecko może działać w dobrze przygotowanym otoczenia i ma obok mądrego wychowawcę. Od czasu gdy u dziecka pojawi się polaryzacja uwagi, można zaobserwować u niego opisany przez Montessori trójfazowy cykl praccy. Faza przygotowawcza- faza ćwiczeń, w którym zajmuje się wyborem przedmiotu, faza wielkiej pracy, kiedy działa w wielkim skupieniu i oddaniu, faza końcowa,  w której dokonuje odkryć, kontempluje własne dokonania i nawiązuje relacje z innymi ludźmi. W każdej z tych faz można zaobserwować odmienne stany emocjonalne, od pobudzenia i niepokoju poprzez zadowolenie do odprężenia. Jeżeli cykl pracy przebiega bez zakłóceń, to prowadzi do tak zwanej normalizacji. Powoduje ona, że praca, podejmowanie i rozwiązywanie problemów stają się dla dziecka potrzebą dającą radość i spokój, a stan normalizacji stanowi syntezę osobowości zarówno w rozwoju wewnętrznym jak i zewnętrznym. Dziecko znormalizowane potrafi żyć w harmonii z otoczeniem, przezwyciężać siebie, woli zajmować się absorbującym zadaniem niż siedzieć bezczynnie. Staje się ono otwarte nie tylko na swój rozwój, ale również widzi potrzeby innych. Polaryzacja uwagi, trójfazowy cykl aktywności i normalizacja to mechanizmy, które będą stanowiły czynnik przemian osobowości także w kolejnej fazie rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *