Zakątek Małych Odkrywców Montessori

Strona poświęcona pedagogice Marii Montessori i wszechstronnemu rozwojowi dziecka oraz wspierająca rodziców w wychowaniu.


Czerwiec 21, 2020

Edukacja kosmiczna według Marii Montessori

Edukacja kosmiczna Marii Montessori- wszechświat dla dzieci

Po raz pierwszy Maria Montessori o swoim projekcie edukacyjnym zwanym edukacją kosmiczną mówiła w latach trzydziestych dwudziestego wieku w Londynie. Edukacja dla wszechświata  i poprzez wszechświat miała być prowadzona przy użyciu eksploracji intelektualnej i   sile wyobraźni dzieci w wieku od pięciu do dwunastu lat.

Montessori proponowała jak najwcześniej uświadamiać dzieciom ich miejsce na Ziemi, dlatego opracowała pomoce w postaci szafki botanicznej, globusów, planiglobów, map z kontynentami, granicami państw, flagami, lądami i wodami, koszyki ze skałami, minerałami, formy ukształtowania terenu, rozwoje niektórych zwierząt oraz planety. Edukacja kosmiczna jest obrazem wszechświata ukazującego go jako uporządkowany system, dominuje w niej podejście globalne kierujące dziecko od ogółu do szczegółu ze szczególnym naciskiem na doszukiwanie się zależności miedzy elementami.

„Ocieramy się o mistyczne doświadczenie bycia częścią kosmosu i pomagamy naszym wychowankom pojąć, że naprawdę są dziećmi wszechświata.” Dzieci wszechświata, M. Duffy, D. Duffy

Jednym z głównych elementów programu nauczania, jakim jest edukacja kosmiczna, jest zbiór prezentacji związanych z historią: opowieść o powstaniu wszechświata, opowieść o powstaniu życia na Ziemi, opowieść o ludzkości. Historie dotyczą przeszłości, ale zawierają kontekst do zrozumienia teraźniejszości i odkrycia zadań współczesnego człowieka. Dzięki Wielkim Lekcjom dziecko odkrywa, skąd pochodzimy, jak się tu znaleźliśmy i kim jesteśmy. Do szóstego roku życia dziecko nadaje praktyczny i konkretny sens wszystkiemu, co je otacza za pośrednictwem zmysłów. Ćwiczy wyizolowane, pojedyncze czynności przy użyciu powolnych gestów, pracując z materiałem rozwojowym.  W przypadku starszych przedszkolaków chcemy osiągnąć te same sukcesy, ale na płaszczyźnie intelektualnej w postaci globalnej wizji wszechświata jaką ma być edukacja kosmiczna. Montessori próbowała odnaleźć właśnie taki sposób, aby nauka była przystępna i zrozumiała.  Nakreślenie kosmicznej wizji oznacza zrozumienie wszystkich praw jakim podlegają elementy świata od najmniejszych do największych. Nauczyciel musi pokazać dziecku, że każdy czynnik, każda istota wnosi niezbędną pracę do prawidłowego funkcjonowania wszechświata. Każdy element jest ze sobą powiązany i nie może istnieć w izolacji. Na tym właśnie ma polegać edukacja kosmiczna i wychowanie dla pokoju.

Praca z mapą kontynentów

Praca z mapą kontynentów

 

Dzięki wychowaniu kosmicznemu każdy mały element otrzymuje swoje miejsce w ramach całości. Ten rodzaj nauczania nadaje znaczenie wszystkiemu i uczy duchowości, przedstawiając zadziwiające prawa, wyszukane pojęcia filozoficzne bez użycia patosu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *